kalendarium
Środa, 2018-11-21
Imieniny:
Janusza, Marii
kalendariummenumenuankieta

W szkole najbardziej podoba mi się to, że:

Pokaż wyniki
ankietapoleć nas

Poinformuj znajomych o istnieniu strony przez kliknięcie w link poleć nas.

poleć nas
Logo BIP
https://www.facebook.com/pages/Szko%C5%82a-Podstawowa-im-ks-Jana-Twardowskiego-w-Kru%C5%BClowej-Wy%C5%BCnej/317527041606148?pnref=lhc
https://uonetplus.vulcan.net.pl/gminagrybow
http://uczniowskiee-portfolio.blogspot.com/

Zagrożenia związane z internetem

Jesteś tu: » Strona startowa » Dla rodziców » Zagrożenia związane z internetem

Zagrożenia związane z internetem

Komentarz

 

opracowany na podstawie artykułów:

1.I.R.Berson:,, Cyberofiary: psychospołeczne konsekwencje wykorzystywania młodzieży za pośrednictwem Internetu’’.

2.T.Kasprzak:,,Bezpieczna sieć-o profilaktyce zagrożeń dzieci w Internecie’’.

3.Ł. Wojtasik: ,Pedofilia i pornografia dziecięca w Internecie.

4.Ł.Wojtasik;;,,Pedofilia i pornografia w Internecie-zagrożenia dla dzieci;

 

 


W ciągu ostatniej dekady Internet stał się codziennością milionów ludzi na całym świecie. Jego rozwój i powszechna dostępność są w wielu krajach faktem, w innych najbliższą przyszłością. Internet jest dla wielu osób codziennym narzędziem pracy i komunikacji. Zapewnia dostęp do informacji z każdej dziedziny wiedzy. Umożliwia edukację i rozrywkę. Tempo rozwoju Internetu jest imponujące, ale również niepokojące...

         Internet jednoczy ludzi, a zarazem prowadzi do podziałów społecznych, zwiększa dostęp młodzieży do informacji, ale tym samym naraża ją także na dezinformacje i wykorzystywanie. Internet to nie tylko same korzyści. Należy uzmysłowić sobie drugą ciemną stronę tej sieci, pokus i zagrożeń czyhających na jej użytkowników. Badacze nowych mediów podkreślają, iż bardzo często to dzieci wprowadzają Internet do domów, konfigurują sprzęt ,to one są ekspertami w dziedzinie informatycznej. Uczą swoich rodziców jak korzystać z nowych technologii.

Na podstawie artykułów zawartych na stronie internetowej www.dzieckowsieci dowiadujemy się o zagrożeniach wynikających z korzystania z serwisów informacyjnych, szczególnie wobec dzieci i młodzieży. Nieumiejętne korzystanie z Internetu powiązane jest z niebezpieczeństwem stania się tzw. ,,cyberofiarą’’. Korzystając z nieograniczonego i niekontrolowanego dostępu do Internetu grozi nastolatkom osamotnienie, izolacja społeczna, a co za tym idzie brak kontaktu ,,żywego” z drugą osobą, co może doprowadzić do przeżywania stanu depresji. Często najmłodsi użytkownicy narażeni są na zetknięcie się z wulgarnym słownictwem, agresją,  przemocą, , rasizmem, a często z pornografią i wykorzystywaniem seksualnym. Do form wykorzystywania seksualnego można zaliczyć: prezentowanie w Internecie  materiałów pornograficznych, co w większości krajów nie  jest zabronione.

Patricia Wallace w swojej książce Psychologia Internetu(Wallace 2001 s.319-310)tak pisze ...Najwięcej zmartwień przysparza oddziaływanie Internetu na dzieci i młodzież. W ciągu zaledwie kilku lat pojawiła się niezwykle zaawansowana technologia, która dała nam dostęp do najlepszych i najgorszych rzeczy, jakie ma do zaoferowania ludzkości, a także do wszystkiego, co leży między tymi dwoma skrajnościami i jest przeciętne, zabawne lub osobliwe...”

Łukasz Wojtasik w swoim artykule ,,Pedofilia i pornografia dziecięca w Internecie” wskazuje na niebezpieczne serwisy komunikacyjne wykorzystywane do dystrybucji materiałów pornograficznych. Podczas serwowania po stronach www., które są najczęściej odwiedzane przez dzieci, z łatwością można trafić na tego typu witryny. Najbogatszą stronę www. mają środowiska pedofilskie w USA, gdzie wykorzystuje się tzw., pokoje rozmów”-IRC. Innym serwisem są grupy dyskusyjne Usenet. Tutaj Użytkownicy-pedofile pełnią różne charakterystyczne role np. jako doradcy, pisarze, recenzenci, wspierający, publikujący zdjęcia. Innym niebezpieczeństwem jest serwis IM, którego odpowiednikiem w Polsce jest Gadu-Gadu oraz poczta elektroniczna, którą przesyłane są informacje o tematyce seksualnej.

Większość osób nawiązując połączenie Internetem, przegląda wiele witryn WWW, wypełnia mnóstwo formularzy, nawiązuje kontakty z nieznanymi ludźmi, wymienia z nimi korespondencję. Z drugiej strony nie uzmysławiamy sobie faktu, iż wiele stron WWW zbiera informację o nas

np.: dane techniczne naszego komputera, rodzaj oprogramowania itd.

Formularze, które wypełniamy z beztroską wykorzystywane są w najlepszym przypadku do celów marketingowych. Efektem tego jest zapychanie naszej skrzynki internetowej e-mail oraz domowej skrzynki pocztowej różnorakimi reklamami. Według badań statystycznych w Polsce obecnie jest około 2000000 stałych użytkowników sieci Internet. Największą grupę użytkowników sieci  stanowią osoby w wieku 15-25 lat. Bardzo dużą grupą są także dzieci do 15 lat. Można wywnioskować, że dużo większa część społeczeństwa, w stosunku do młodzieży, nie miała nigdy styczności z Internetem .Potwierdzają to dotychczasowe badania. Często bywa, że rodzice są bardzo zadowoleni, że ich dziecko posiada internetowego kolegę. Jednak nie wyobrażają sobie, że może to być np. osoba karana wielokrotnie za zgwałcenie nieletnich. W innym przypadku może to być ktoś, kto zbiera informacje o statusie materialnym rodziny . Nie sposób wymienić wszystkich zagrożeń związanych z Internetem.

W celu eliminowania zagrożeń coraz częściej pojawiają się działania zwalczające wyżej wymienione zjawiska. Proponuje się różnorodne Ukazują rozwiązania i plany działania , a w szczególności  zwalczające pornografię i pedofilię. Ukazują się programy filtrujące, blokujące dostęp dzieci do określonych witryn. Wyszły też ustawy dotyczące ochrony prywatności dziecka. Podstawowym aktem prawnym , chroniących najmłodszych jest ,,Konwencja o prawach dziecka” z 2000 roku. Dokument ten uwzględnia wzrost zagrożeń związanych  z pornografią. Inne formy organizowane przez agendy państwowe  i pozarządowe, które przeciwdziałają zagrożeniom to: ,,Programy edukacyjne i aktywizujące” , ,,Przewodnik po Internecie” kampania ,,Jedno kliknięcie więcej”. Nasuwa się potrzeba wdrażania programów edukacyjnych realizowanych w placówkach oświatowych , które

określają i uczą przestrzegania podstawowych zasad korzystania z Internetu przez dzieci i rodziców. Organizowanie zajęć z użyciem komputerów oraz przekazywanie informacji związanych z zagrożeniami to zadania przede wszystkim dla pedagogów i nauczycieli.

Taki szeroki zakres działań profilaktycznych powinien znaleźć odzwierciedlenie w praktyce na terenie naszego kraju. Chociaż nie w takim stopniu jak w krajach Europy Zachodniej, zagrożenie istnieje i należy zwracać  na to szczególną uwagę.

 

                                                                                       Opracowała :Wiesława Jęziorska