kalendarium
Środa, 2018-05-23
Imieniny:
Leoncjusza, Michała
kalendariummenumenuankieta

W szkole najbardziej podoba mi się to, że:

Pokaż wyniki
ankietapoleć nas

Poinformuj znajomych o istnieniu strony przez kliknięcie w link poleć nas.

poleć nas
Logo BIP
https://www.facebook.com/pages/Szko%C5%82a-Podstawowa-im-ks-Jana-Twardowskiego-w-Kru%C5%BClowej-Wy%C5%BCnej/317527041606148?pnref=lhc
https://uonetplus.vulcan.net.pl/gminagrybow
http://uczniowskiee-portfolio.blogspot.com/

Jak pomóc dziecku pokochać czytanie?

Jesteś tu: » Strona startowa » Dla rodziców » Jak pomóc dziecku pokochać czytanie?

Jak pomóc dziecku pokochać czytanie?

  • Od najmłodszych lat otaczaj dziecko książkami, zabierz do biblioteki i czytelni, odwiedzajcie księgarnie i antykwariaty. 
  • Nawet jeśli dziecko nie potrafi jeszcze czytać, pomóż mu zrozumieć, że zapisane na papierze znaki odpowiadają wypowiedzianym słowom. 
  • Niech obserwuje sposób czytania od lewej do prawej, linijka po linijce, strona po stronie. Niech razem z tobą śledzi palcem tekst. 
  • Zadawaj mu zagadki np.
  • gdzie jest początek książki?,
  • co mam przeczytać, gdy skończę pierwszą linijkę?,
  • co zrobić, gdy skończyła się strona? 
  • Powracaj do znanych tekstów.
  • Zachęcaj dziecko do uczenia się na pamięć i cytowania fragmentów (zwłaszcza rymowanych). 
  • Namów dziecko do odgadywania, o czym będzie mowa na następnej stronie. Sprawdźcie, czytając dalej.
  •  
  • A może pomysł twojego dziecka jest ciekawszy? 
  •  
  • Pamiętaj o książkach spoza literatury pięknej. Twoje dziecko mogą przecież interesować zwierzęta, kosmos, dinozaury lub piłka nożna. Możecie też razem obejrzeć np. "Ilustrowany Słownik Języka Polskiego" 
  •  
  • Naucz dziecko zwracania uwagi na ilustracje, które często niosą dodatkowe informacje.
  •  
  • Poproś dziecko, aby na podstawie ilustracji np. dokładniej opisało bohatera. 
  •  
  • Zaproponuj dziecku, aby wyobraziło sobie, że jest jednym z bohaterów historii, i przedstawiło fragment wydarzeń ze swojego punktu widzenia. 
  •  
  • Ułóżcie z dzieckiem opowiadanie, spróbujcie je "wydać" w formie książeczki umieszczając tytuł, autora, ilustratora, datę i miejsce wydania. 
  •  
  • Wyjaśnij jak powstaje książka. Ale nie zanudzaj dziecka wiedzą, a raczej odpowiadaj na pytania. 
  • W rozmowach z dzieckiem używaj odpowiednich określeń: książka, autor, tytuł, publikacja, wiersz, treść, wstęp, zakończenie, przedmowa, rozdział. 
  •  
  • Nie zmuszaj dziecka do czytania i słuchania o książce, jeśli straciło na to ochotę. 
  •  
  • Nie ustalaj z góry czasu na pracę nad książką. Dziecko wyczuje przymus i zamiast polubić czytanie, może je znienawidzić. Niech czas spędzony przy książce zależy od dziecka. 
  •  
  • Pokaż dziecku, że czytanie jest także twoją przyjemnością i jest dla ciebie ważne. 
  •  
  • Nie marnuj żadnej okazji, aby pokazać, że dzięki czytaniu rozwiązujesz codzienne problemy. Razem z dzieckiem sprawdź np. na rozkładzie, o której odjeżdża następny autobus, zróbcie na obiad surówkę według przepisu. 
  •  
  • Naucz dziecko dobrze traktować książki: brać czystymi rękami, ostrożnie przewracać strony, odkładać na specjalna półkę, nie czytać przy jedzeniu 
  •  
  • Znajdź czas na czytanie ze starszym dzieckiem jego szkolnych lektur i rozmowę o nich. 
  •  
  • Zadbaj, aby dziecko, ucząc się czytać. Nie odczytywało jedynie mechanicznie wyrazów. Sprawdź, czy rozumie wszystkie słowa. 
  •  
  • Zaproponuj dziecku, aby po obejrzeniu ilustracji, przeczytaniu tytułu oraz tytułów rozdziałów, zgadło o czym jest książka. Czytając sprawdzi, czy miało rację. 
  •  
  • Pomóż dziecku zrozumieć strukturę tekstu, np. wyodrębnić główne postaci, wydarzenia, przyczyny, skutki kolejnych zdarzeń. 
  •  
  • Pobawcie się w "Wyobraź sobie...." np. co by było, gdyby bohater nie zdążył na pociąg? 
  •  
  • Postaraj się jak najwcześniej przygotować dziecko do lektury różnych tekstów: literackich, informacyjnych, książek, czasopism. Pokaż dziecku, że czasem tylko wyszukujemy informacje, a czasem czytamy dokładnie, aby nie uronić żadnego słowa. 
  •  
  • Pobaw się encyklopedią. Poszukajcie razem jakiś ciekawych informacji, wymieńcie uwagi. 
  •  
  • Pobawcie się słownikiem, np. wyrazów obcych: "Znajdź jakieś bardzo długie słowo na literę b. Co ono oznacza?".
 
POWODZENIA!