kalendarium
Sobota, 2018-02-24
Imieniny:
Boguty, Bogusza
kalendariummenumenuankieta

W szkole najbardziej podoba mi się to, że:

Pokaż wyniki
ankietapoleć nas

Poinformuj znajomych o istnieniu strony przez kliknięcie w link poleć nas.

poleć nas
Logo BIP
https://www.facebook.com/pages/Szko%C5%82a-Podstawowa-im-ks-Jana-Twardowskiego-w-Kru%C5%BClowej-Wy%C5%BCnej/317527041606148?pnref=lhc
https://uonetplus.vulcan.net.pl/gminagrybow
http://uczniowskiee-portfolio.blogspot.com/

Rok szkolny 2013/2014

Jesteś tu: » Strona startowa » Biblioteka » Rok szkolny 2013/2014

Rok szkolny 2013/2014

 

 

CZYTANIE  WARTOŚCI

Program czytelniczy dla uczniów klasy pierwszej

 

        Program został pomyślany jako sposób przekazania dzieciom wiedzy o podstawowych wartościach oraz zachęcenia do życia według nich. Głośne czytanie fragmentów książek, wierszy dotyczących wartości , ich roli w życiu będzie poprzedzone omówieniem każdej z wartości. Głośne czytanie w szkole to tylko wstęp do głośnego czytania w domu, jako zasygnalizowanie tematu, który powinni potem poprowadzić rodzice.

Program prowadzony jest przez nauczyciela bibliotekarza . Obejmuje jedną godzinę zajęć w tygodniu.

Nie rodzimy się ze znajomością wartości i umiejętnością kierowania się nimi. Dlatego czymś ważnym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do uczenia się wartości, by miały szansę żyć w zgodzie z nimi.

Opieka nad dzieckiem / zapewnienie materialnych warunków do życia /, to część powinności rodzicielskich wobec niego. To,  co powinni zrobić dla swego dziecka rodzice, aby przygotować je dobrze do życia , obejmuje zaspokojenie zarówno jego potrzeb fizycznych, jak psychicznych, umysłowych i duchowych. Wartości wynosimy przede wszystkim z domu, a szkoła jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu. Należy nauczyć dzieci jak być przyzwoitym człowiekiem, jak budować dobre relacje z rówieśnikami i jak dokonywać właściwych wyborów.

CELE  NAUCZANIA:

- kształcenie umiejętności czytania ze zrozumieniem,

-przyswajanie wartości zgodnych z obowiązującymi normami postępowania,

-kształtowanie postaw,

-kształtowanie umiejętności wypowiadania się i budowania poprawnych zdań.

OMAWIANE  WARTOŚCI:

1.Szacunek                    5.Samodyscyplina                       9.Przyjaźń,miłość

2.Uczciwość                  6.Pokojowość                               10.Solidarność

3.Odpowiedzialność    7.Sprawiedliwość                        11.Piękno

4.Odwaga                      8.Szczęście,optymizm,humor    12.Mądrość

 Praca nad każdą z powyższych wartości, to omówienie jej sensu przy okazji wspólnych lektur, obserwowanych i doświadczanych sytuacji życiowych. Dyskutowanie z dziećmi o konsekwencjach stosowania  i zaniechania tych wartości. Wyrażania dzieciom uznania, gdy będą postępować zgodnie z nimi.

Nauczenie dziecka wartości jest najważniejszym zadaniem wychowawczym dla rodziców i nauczycieli.  

Program zajęć zawiera elementy podstawy programowej.


 

 

 

 

 

PASOWANIE UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH

NA CZYTELNIKÓW BIBLIOTEKI SZKOLNEJ

 

    W styczniu odbyło się uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki. Jest to stały element działalności edukacyjnej biblioteki szkolnej. Pierwszoklasiści zapoznali się z codzienną pracą w bibliotece, poznali obowiązujący regulamin i zasady poszanowania książek. Dzieci zostały wprowadzone w nowe środowisko świata książki. W czasie wspólnej zabawy złożyły osobiste przyrzeczenia książce. Bardzo ważne jest by stworzyć przyjazną  atmosferę podczas pierwszych kontaktów dzieci z biblioteką , aby poczuły magię książek, tego cudownego świata, który umożliwia zabawę i naukę zarazem. Na pamiątkę tego szczególnego spotkania uczniowie otrzymali kolorowe zakładki do książek.


 

 

 

 

 

 

 

650 lat w służbie książki

2014 ROKIEM CZYTELNICTWA


      650 lat temu-w dokumencie z 12 maja 1364 roku król Kazimierz Wielki powołał do życia Akademię Krakowską i wymienił zawód stacjonariusza- osoby, która była odpowiedzialna za wytwarzanie ksiąg ( czyli ręczne przepisywanie), ich sprzedaż oraz udostępnianie czytelnikom w bibliotece. Dzisiaj „wytwarzaniem ksiąg” zajmują się wydawcy i drukarze, sprzedażą księgarze, a wypożyczaniem bibliotekarze. I to właśnie organizacje zrzeszające bibliotekarzy, księgarzy, wydawców i drukarzy postanowiły, że rok 2014 będzie Rokiem Czytelnictwa.


 

 


Konkurs Czytelniczy

„ Dzieci z Bullerbyn”


      W styczniu uczniowie klasy 2b wzięli udział w Klasowym Konkursie Czytelniczym „ Dzieci z Bullerbyn”. Uczestnicy musieli wykazać się wiedzą na temat zwyczajów i obyczajów panujących w Szwecji. Mieli też okazję podzielić się swoimi wyobrażeniami na temat bohaterów tej fantastycznej książki.

      Celem konkursu było propagowanie utworów klasyki literatury dziecięcej, mobilizowanie do czytania ze zrozumieniem a także umiejętność pokonywania stresu w sytuacjach rywalizacji.

Na pytania konkursowe uczniowie odpowiadali pisemnie na przygotowanych kartach konkursowych.


Zwycięzcy konkursu:

1 miejsce   Dawid Gucwa

2 miejsce   Wiktoria Jaworecka

3 miejsce   Aleksandra Sapalska

 

 

 


Pamiętnik Pluszaka – Światowy Dzień Pluszowego Misia

 

       Każdy uczeń jest pełen inwencji twórczej i dociekliwości. Zabawy dydaktyczne dają szansę rozbudzania naturalnej aktywności dzieci. Rozwijają jednocześnie wszystkie sfery osobowości dziecka. Stosując metody aktywizujące postanowiłam stworzyć warunki, aby uczniowie potrafili uczyć się, myśleć, komunikować i współpracować w grupie.

Z okazji Święta Misia pewnego dnia do klasy 2a przyniosłam pluszowego misia, któremu dzieci nadały imię Pysio. Umówiliśmy się, że maskotkę codziennie zabiera do domu inny uczeń. Pysio będzie poznawał rodzinę dziecka, będzie towarzyszył mu w codziennych zajęciach. Następnie uczeń napisze na dużej kartce A-4 opowiadanie o pobycie misia w domu. Opowiadanie należało zilustrować. Często były to fantastyczne przygody wymyślone przez dzieci  i być może innych członków rodziny. Czasem wczuwały się w rolę misia i opisywały jego przeżycia w pierwszej osobie. Swoje prace pisały odręcznie. Wszystkie teksty dzieci gromadziłam w „Pamiętniku Pysia”. W klasie 2b dzieci dostały drugiego misia, któremu nadały imię Tuptuś i powstawał nowy pamiętnik.

Niektóre prace były bardzo ładne i zostały wyeksponowane na gazetce szkolnej. Dzięki takim działaniom uczniowie rozwijają wyobraźnię, uczą się wyrażać słowem swoje uczucia, uczą się odpowiedzialności i systematyczności. Maskotki pełnią także funkcję integrującą grupę.

Dnia 22 listopada obchodziliśmy w bibliotece Światowy Dzień Pluszowego Misia, podczas którego uczniowie najlepszych prac otrzymali słodkie nagrody. Uczniowie zapoznali się z historią pluszowego misia, odbyły się zajęcia związane z książką „Kubuś Puchatek”i wspólnie przypomnieliśmy sobie najsławniejsze misie świata.


                  


Więcej zdjęć można obejrzeć TUTAJ!!!





KONKURS POETYCKI „Skargi Książki”  dla klas IV-VI   

                         

                                         Świat jest tak wielki i bogaty,

 

                                         a życie tak pełne różnorodności,

 

                                         że nigdy nie brak okazji do wierszy.

 

                                                                     J.W.Goethe

 

      Miło nam donieść, iż Szkolna Komisja Konkursowa po wnikliwej ocenie nadesłanych prac, wyłoniła następujących laureatów:

 Katarzyna Frączek     kl.4a wiersz „Skargi książki”

 Edyta Klimontowska kl.4b wiersz „Skargi książki”

 Joanna Suchocka     kl.6a wiersz „Zebranie w bibliotece”

 Zuzanna Gajkowska kl.6b wiersz „Zapomniana książka”

 

  Wybór był trudny, ponieważ autorki wierszy zaskoczyły nas niezwykłą świeżością spojrzenia na książkę, autentyzmem,wrażliwością i dojrzałością. Udowodniły, że każdy może być poetą, czasami tylko na chwilę, a czasami na całe życie.

Temat książka i biblioteka to ogrom wierszy z różnymi kombinacjami. Napisać ciekawy wiersz o książce to trud odnalezienia czegoś, co jeszcze może w jakiś sposób zaskoczyć, sprawić, że odbiorca nie znudzi się.

  Uroczyste wręczenie nagród laureatom odbyło się 21 października br. Spotkanie urozmaiciła recytacja nagrodzonych utworów. Laureaci konkursu otrzymali pamiątkowe dyplomy, słodycze oraz ocenę celującą (cząstkową) z języka polskiego.

 

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za chęć podzielenia się swoją twórczością, a laureatom serdecznie gratulujemy.

 

Zorganizowano wystawę pokonkursową.

 

 

 

 

 

 

 

            


„ Skargi książki”

 

Dwie książeczki się spotkały,

i tak sobie rozmawiały:

-Smutna jestem, to ci powiem,

jestem teraz dzieci wrogiem!

 

-Co ty mówisz, moja mała,                                                                                              

przecież w tobie mądrość cała!

-Lecz mnie nikt już czytać nie chce.

Powiedz kto mnie jeszcze zechce?

Kto mnie kupił, lub przegląda,

wie jak dziś mój los wygląda!

Brudne strony, ośle uszy,

dziecko chlebem na mnie kruszy.

Kartki moje są wyrwane i stronice zmalowane.

Nikt mnie dzisiaj nie szanuje!

Mądrość moja się marnuje.

 

-Nie płacz więcej, łzy ocieraj i szybciutko się pozbieraj.

Zapamiętaj moje słowa: każda książka: stara,

nowa musi być szanowana i czasami przeczytana.


Więc powtarzać już nie muszę, książki także mają duszę…chcą

być czasem przeczytane, no i zawsze szanowane!         

 

Katarzyna Frączek  Kl.IVa

 

 

              „ Skargi książki”

 

  Rozmawiają dwie książki w czytelni

   - Dłużej nie zniosę tłustej patelni,

   już dosyć mam kremówek i ciasta.

   Trzeba z tym zrobić porządek i basta!                                                                                          

  Na to druga szepcze cichuteńko

   - Ja też długo tak cierpię mateńko.

   Mam poszarpane kartki i rogi,

   nawet leżały na mnie pierogi.

   Dzieci pisały po mnie kredkami,

   nawet okładkę gryzły ząbkami.

   Ścinały kartki, łamały strony,

   coś malowały, jakieś ogony.

   Cała się trzęsę, wszystko mnie boli,

   lubię jak ktoś mnie czyta powoli.

   Jestem już stara, już ledwo żyję…

   ale ma mądrość wszystko przeżyje!

   Każda ma kartka osobno leży,

   brakuje zszywek, czy ktoś w to wierzy?

   Mam pomieszane wszystkie karteczki,

   pewnie mnie w końcu rzucą do teczki.

 

  Cóż, z tego morał powiem wam taki:

  Szanujcie książki wszystkie dzieciaki.

  Nie róbcie krzywdy żadnej książeczce,

  po przeczytaniu złóżcie w półeczce.

 

   Edyta Klimontowska Kl.IVb

  

 

                 „ Zebranie w bibliotece”

 

W bibliotece jest zebranie,

książki robią zamieszanie.

Każda chce być piękna, czysta,

to rzecz chyba oczywista!

 

Pierwsza głos zabrała książka,

której strzępi się już wstążka.

Roztrzęsionym głosem rzecze:

Ja się chyba już rozlecę!                                                                                                                            

 

Druga także głośno jęczy:

Ja obrosłam w stos pajęczyn!

Kiedyś byłam lśniąco biała,

teraz jestem zmatowiała.

 

Zróbmy wreszcie z tym porządek,

regulamin to rozsądek!

Niech się każdy dostosuje,

i książki dobrze traktuje.

 

Bo wszystkie książki jak wiecie,

 najpiękniejszym skarbem są na świecie!

Nie potrzebna im elektronika,

by rozweselić nawet chimeryka.

                 

Joanna Suchocka Kl.VIa

 

 

               „ Zapomniana książka”

 

Byłam szczęśliwa gdym się rodziła

Po świecie będę sobie chodziła

Karteczki ładne wydrukowali

W piękne odzienie mnie też ubrali

Na półce w sklepie leżałam chwilę                 

Wnet mnie dziewczynka objęła mile

Wzięła do domu czytać zaczęła

Wieczorem w szkolnej szafce zamknęła

Tak się cieszyłam sobie myślałam

Mam przyjaciółkę którą kochałam

Siedziałam cicho bardzo tęskniłam

Chciałam być czytana lecz się pomyliłam                                                                                      

Byłam porzucona także zapomniana

Zamknięta w klatce sama i łzami zalana

Nikt nie brał mnie do ręki kartek nie oglądał

Słowa też nie zamienił i ręki nie podał

Zdążyłam już się pokryć grubą warstwą kurzu

I przyzwyczaić się do życia w odludziu

Widziałam przyjaciółkę która obok stała

Wołałam krzyczałam ale nie słyszała

 

Jako jedna z książek proszę wszystkich ludzi

Czytajcie nas jak najwięcej niech się Wam nie znudzi!

 

Zuzanna Gajkowska Kl.VIb


Więcej zdjęć można obejrzeć TUTAJ!!!





KONKURS PLASTYCZNY DLA UCZNIÓW II - III ROZSTRZYGNIĘTY!


 

              Konkurs Plastyczny dla uczniów klas II-III na najładniejszą zakładkę do książki rozstrzygnięty!

 Ci, którzy czytają książki, doskonale wiedzą jak bardzo jest przydatna…

 

Kilkadziesiąt zakładek wykonali uczestnicy konkursu ogłoszonego przez bibliotekę szkolną. Wszystkie zaprezentowane zostały na wystawie „ By czytać się chciało, zakładkę zrób wspaniałą”, którą można obejrzeć w holu szkoły. Rozstrzygnięcie konkursu nastąpiło dnia 15 października.

Wszyscy uczniowie biorący udział w konkursie otrzymali słodkie nagrody.

         Na konkurs wpłynęły zakładki  wykonane bardzo precyzyjnie i starannie, różnymi metodami np. wyklejane, ozdabiane bibułą, tekturowe, plastikowe, z suszonymi kwiatami…

 

Wyróżnione zostały te, które wykonane były z nowatorskim pomysłem, aby umilić nam czytanie. Ciekawa zakładka może być też samodzielnym prezentem dla bliskiej osoby.

 

Konkurs i wystawę zorganizowano w ramach obchodów Miesiąca Bibliotek Szkolnych.

 

Zapraszamy do obejrzenia.

 

 

Wyróżnieni uczniowie:

 

Kl.2a                                                               Kl.2b

 

Gajkowski Kamil                                     Baran Zuzanna

Gryboś Sebastian                                   Chronowska Wiktoria

Popiela Justyna                                       Frączek Izabela

Rola Natalia                                             Jachowicz Tomasz

                                                                    Jaworecka Wiktoria

                                                                    Mika Artur

                                                                    Mucha Małgorzata

                                                                    Raczek Martyna

                                                                    Stypuła Anna

 

 

  Kl.3a                                                           Kl.3b

 

Baran Maria                                          Gaborek Agnieszka

Grygiel Aleksandra                              Jachowicz Jolanta

Jaworecka Weronika                           Popiela Edyta

Teper Konrad                                        Raczek Dominik

 

 

 

 



Więcej zdjęć można obejrzeć TUTAJ !!!




KONKURS CZYTELNICZY „ NA JAGODY”

 

    Dnia 2 października 2013 r. w klasie pierwszej odbył się Konkurs Czytelniczy na podstawie utworu Marii Konopnickiej „Na jagody”. Celem konkursu było pogłębienie wiedzy o twórczości Marii Konopnickiej, kształtowanie zainteresowań czytelniczych dzieci, a także promowanie spontanicznej ekspresji plastycznej, manualnej i ruchowej. Dużą uwagę zwracano na umiejętność pracy w grupie, ponieważ uczniowie podzieleni zostali na zespoły.

    Zabawę rozpoczął konkurs wiedzowy, który polegał na udzieleniu odpowiedzi na wylosowane pytania związane z treścią lektury. Mnóstwo radości sprawiło uczniom nawlekanie na czas koralików jarzębinowych. Inne zadanie to układanie zdań z rozsypani wyrazowej. Podczas wykonywania pracy plastycznej oceniana była sprawność manualna dzieci, staranność wykonania i dobór kolorów. Zabawę zakończyła konkurencja ruchowa czyli wyścigi rzędów.

    Konkurs cieszył się dużym powodzeniem. Uczniowie mieli szansę na wyzwolenie twórczych możliwości, a współzawodnictwo aktywizowało całą klasę.

Ciekawe konkurencje, różnorodność zadań-to wszystko wzbudzało wiele emocji wśród dzieci. Mamy nadzieję, że takie działania rozbudzą potrzebę czytania, bo „ biblioteki szkolne – to bramy do życia”.  




Więcej zdjęć można obejrzeć TUTAJ!!!